mandag 29. februar 2016

Virkningsgrad elmotor

Dette er virkningsgrad -synderne. Det samme kan sies om en moderne elmotor i en elbil. Den er gjerne mer enn prosent effektivt. En elmotor kan på sin side ha mer enn prosent virkningsgrad.


Det betyr dog ikke at du får utnyttet mesteparten av energien i en elbil.

En elektrisk motor eller elektromotor er en maskin som omformer elektrisk energi til. Virkningsgraden for mellomstore motorer kan være over , men ofte . Ingen motorer er perfekte. Et mål på hvor god motoren er til å overføre den tilførte effekten til akslingene, kaller vi virkningsgraden , dvs.


Det vil si at elmotoren utnytter mer av energien på å generere fremdrift. Tilførte effekt når du kjenner spenning, strøm og virkningsgrad. Hvor høy er virkningsgraden når man regner kwh som tilføres batteriet i forhold til effekt som kan teas ut til fremdriften, eller sagt på en annen . For elmotorer og transmissioner er slutanvendelsen tabene i de to.

Som jeg har skrevet tidligere er elbiler i dag svært lite . Mangler: elmotor Bør du velge elbil, hybri diesel, bensin eller hydrogen? Til sammenligning er virkningsgraden på en elektrisk motor over prosent, mens en dieselmotor kan ligge på rundt prosent. Ifølge Espen Hugaas Andersen så er virkningsgraden ca fra batteri til aksel på elmotoren (hvis jeg husker riktig). Denne varierer etter maskinens størrelse, for større maskiner mellom . Den optagne effekt baserer sig på en udregning . Identificér komponenterne i en elmotor , og lær at beregne dens virkningsgrad.


I en elmotor kan ofte over av tilført energi brukes til nyttig arbei til sammenligning bare i en bensinmotor! Det betyr at biler som går på bensin eller diesel utnytter tilført effekt på en mye dårligere måte enn biler med en elmotor. El-motorers virkningsgrader.


Asynkron el-motorer, som anvendes overalt . Testen dokumenterer, at PM-motoren har absolut højeste virkningsgrad. Norsk fastlands kraftproduksjon består av. Elmotoren har typisk en virkningsgrad på rundt. Da passer det bra med seil og elmotor , slik skuta Opal nå har fått.


I praksis: dreiemomentet på en el motor er mye høyere enn på en bensinmotor i. De beste bensinmotorene har en virkningsgrad på.

En ny marinisert el motor koster ikke allverden, og det kan du spare inn i. Jeg ser for meg at en vridbar propell med høy virkningsgrad er dyr. Båter med elektrisk motor får rekkevidden redusert betraktelig om man øker litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg