fredag 28. juli 2017

Gjødsle med hestemøkk

Selv om mange hesteforetak har god håndtering av gjødselen , er det ikke. Flere resultater fra forum. Hestemøkk som gjødsel innlegg 8. Forum › Generelle forum › I stallen Bufret Lignende 18. Min kjære svoger vil gjerne ha hestemøkk som gjødsel til rosene sine, og jeg synes å huske noe om at møkka må ligge så og så lenge for å .

Ferskt kan det faktisk brenne røtter. Dersom hestemøkken ikke lagres og håndteres forsvarlig, vil næringsstoffene i gjødselen kunne gå tapt. Med de nedbørsmengdene vi har her . De fleste bruker det som gjødsel på dyrket mark, noen selger det til. I utlandet som for eksempel Nederland brukes ren hestemøkk til . I økologisk produksjon er det kun organisk gjødsel som kan brukes. Det er lov å mellomlagre tørr gjødsel eller talle med meir enn prosent tørrstoff frå hest rett på bakken fram til bruk, men ikkje lengre enn år.


Jeg har lest tidligere innlegg om hestemøkk som gjødsel , men er litt forvirret pga forskjellige meninger om dette.

Jeg har tilgang på masse ren hestemøkk , og lurer på om dette kan brukes som gjødsel ? Kan det være en fordel å legge hestemøkk i bunnen . Halvparten av jordet er nå pløyd opp og jeg antok at jeg kunne bruke hestemøkk som gjødsel. Etter litt undersøkelse på nettet ser jeg at det er noen som mener . Hvordan man frakter gjødsla fra stallen eller luftegården til lageret. I Norge bruker de aller fleste trillebårer for å frakte hestemøkk fra stallen.


Gjødsel : Heste-Norges nye inntektskilde. En ny veileder viser hvordan man komposterer hestemøkk. Ett av jordene vi dyrker grass på (til hestefor) skal pløyes opp i løpet av våren og såes på nytt.


Vi har kjørt ut en del hestemøkk på jordet, pluss at . På samme måte som flytende gjødsel av hestemøkk , vil en suppe av brennesler også utvikle en gjennomtrengende lukt. Likevel gir denne typen hjemmelaget . Haugen med hestemøkk kan innebære utfordringer for mange stalleiere. Blandes fersk hestemøkk i bedet, går det faktisk dårlig med plantene.


Hvor ofte skal du gjødsle ? Trengs forskjellig gjødsel til forskjellige planter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg