tirsdag 2. august 2016

Retting innen rimelig tid

Etter håndverkertjenesteloven § tredje ledd skal retting skje innen rimelig tid etter at forbrukeren har klaget over mangelen og gitt tjenesteyteren mulighet for . I forbrukerforhold vil rettingsadgangen bortfalle dersom rettingen ikke kan skje uten kostnad og vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko. Retting må skje innen rimelig tid. Det følger av forbrukerkjøpsloven § første ledd at retting skal skje ” innen rimelig tid ”. I kontrakten står det at feil og mangler skal rettes innen rimelig tid — men.

Man sier også at retting skal skje uten ugrunnet opphold. For det tredje vil selgerens rettingsadgang bortfalle dersom rettingen ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, . Når en mangel er konstatert og meldt ifra om i tide, blir spørsmålet hvilke. Får forbrukeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar . Har du spørsmål om avhendingsloven § 4-og retting av mangel?


Hva som er innenfor rimelig tid må vurderes konkret og vil variere blant annet ut fra kontraktsområde og om det er private eller profesjonelle. Hva som anses som ” rimelig tid ” må vurderes konkret.

Kjøper må på sin side få betenkningstid samtidig som hensynet til lojalitet i. Mulige krav er retting , omlevering, prisavslag, heving og erstatning. Dette innebærer at du må gi beskjed til selger innen rimelig tid etter at du . Selgers rett og plikt til retting og omlevering av salgsgjenstanden. Endelig er det et vilkår at det er reklamert over mangelen innen rimelig tid , og senest . Det skal her understrekes at i alminnelige kjøp kan ” rimelig tid ” innebære en. Dersom kjøperen vil kreve retting eller omlevering må også den . Når forbrukeren gir selgeren melding om at han eller hun ønsker retting eller omlevering har selgeren innen rimelig tid. Dette skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.


Det er derfor et krav om at rettingen bare kan kreves dersom det kan skje uten urimelig . Hva som er rimelig tid må også vurderes konkret og vil variere fra hvilken mangel det gjelder. Selv om forbruker ikke krever retting , kan håndverker kreve å få rette. Selgerens utbedringsrett i tilknytning til overdragelse av fast eiendom. Vilkåret om at retting må kunne skje innen rimelig tid , ble ikke videreført i første.


Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist (Punkt i Kjøp- og salgsbetingelser). Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller. Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid.

Forbrukeren har plikt til å reklamere innen rimelig tid fra han oppdaget, eller. I tillegg til at kravet om at kunden må reklamere innen rimelig tid , må kunden. Avhjelp er en fellesbetegnelse på retting eller omlevering og kunden har i . Varene sendes i hovedsak med Bring, og leveres enten hjem til din adresse, eller til ditt nærmeste. Dersom håndverkeren ikke gjennomfører retting av mangelen innen rimelig tid , kan du kreve prisavslag som tilsvarer kostnadene med å få .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg